Zusammenfassung
Anliegen Die Prävalenzangaben depressiver Beschwerden im Alter variieren stark. Methodik In einer repräsentativen deutschen Bevölkerungsstichprobe ab 50-jähriger (n = 1156)
wurden depressive Beschwerden mittels ADS (Allgemeine Depressionsskala) und PHQ-2
(2-Item-Kurzscreener des Patient Health Questionnaire) erfasst. Ergebnisse 15,9 % der Stichprobe wurden mittels ADS, 9,6 % mittels PHQ-2 als depressiv klassifiziert.
Die ADS findet höhere Prävalenzen als der PHQ-2. Je nach Altersgruppe werden 3,6–7,8 %
der Stichprobe nur vom PHQ-2 und 9,0–14,9 % nur von der ADS identifiziert. Schlussfolgerungen Die gefundenen Prävalenzen entsprechen bekannten Befunden, hängen aber stark vom
Erhebungsinstrument ab.
Abstract
Objectives The issue of whether depression increases or decreases with age remains unclear.
Methodical aspects play an important role in the research on depression in the elderly.
Methods In a representative survey of the German general population aged 50 years and older
(n = 1.156) depressive symptomatology was assessed using the CES-D and the PHQ-2,
generalized anxiety (GA) was assessed using the GAD-7. Results According the CES-D 15.9 % and according to the PHQ-2 9.6 % of the population under
study are classified as depressed. Prevalence rates increase with increasing age,
but only few age groups show significant differences. The CES-D reveals higher prevalence
rates than the PHQ-2. Nevertheless depending on the age group 3.6–7.8 % of the sample
exclusively identified by the PHQ-2, and 9.0–14.9 % of the sample are exclusively
identified by the CES-D. 4.8 (50–59 yrs.) to 10.3 % (80+ yrs.) report a moderate symptomatology
of GA. GA is highly comorbid with depressive symptomatology. Conclusions The prevalence rates in our study are consistent with previous findings of other
studies. Moreover our study underpins the importance of methodical aspects for the
prevalence rates identified.
Schlüsselwörter
Depression - ADS - PHQ-2 - GAD-7 - generalisierte Angst
Keywords
depression - generalized anxiety - PHQ-2 - CES-D - GAD-7
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Dr. Heide Glaesmer
Universität Leipzig, Selbstständige Abteilung für Medizinische Psychologie und Soziologie
Philipp-Rosenthal-Straße 55
04103 Leipzig
Email: Heide.Glaesmer@medizin.uni-leipzig.de